Ce sunt carbohidratii?

 

Carbohidratii sau glucidele, incep cu ei pentru ca sunt din ce in ce mai mult in centrul atentiei cand vorbim de slabit( diete), sunt facuti din molecule de zahar, pe care corpul le descompune in combustibil, mai ales cand faci efort intens. Zaharurile, amidonoasele si fibrele alimentare sunt principalele forme de carbohidrati..1 gram de carbohidrati elibereaza 4 calorii. Pentru ca se vorbeste din ce in ce mai mult despre ei, lumea este confuza, in jurul lor creeandu-se o reputatie proasta.

Carbohidratii exista sub mai multe forme: unii din ei sunt mai buni si altii ..rai J. Cei..rai..sunt de regula foarte procesati si nici nu ar trebui sa fie considerati alimente comestibile deoarece daca procesezi ceva foarte mult pana la urma nu mai este mancare. De fapt nu mancatul de carbohidrati a dus la ingrasare ci mancatul de alimente procesate si concepute sa iti creasca pofta de mancare au dus la obezitate alaturi de cantitati prea mari. Adevarul este acum ca putem manca si carbohidrati procesati din cand in cand insa cantitatile sa fie foarte mici in comparatie cu restul macronutrientilor din dieta.

Carbohidratii simpli versus cei complecsi.

  • carbohidratii simpli si procesati, cat mai pe scurt, includ zahar, siropuri, sucuri, preparatele din faina alba, mierea, dulciurile, chipsurile, berea..etc. Acesti carbohidrati ar trebui sa fie evitati si reprezinta acei CARBOHIDRATI RAI, despre care vorbeste lumea fitnessului.
  • Carbohidratii complecsi care includ fructele, ovazul, cartofii, legumele..etc. Corpul foloseste ca sursa de energie atat pe cei complecsi cat si pe cei simpli, descompunandu-i in zaharuri simple care ne ofera energia necesara functionarii corpului. De fapt, corpul ii descompune pe toti la fel, important fiind cat de rapid corpul ii descompune si cat de mult iti ridica nivelul de insulina. Insulina este hormonul care transporta zaharurile la celule si este secretata de pancreas de fiecare daca cand mananci. Ca regula generala carbohidratii simplii sunt descompusi rapid si ridica repede si mult nivelele de insulina, pe cand cei complecsi se absorb mai greu si ridica mai putin nivelele de insulina iar foamea iti va aparea mai greu.

Ca de incheiere, nu exista un carbohidrat esential asa cum sunt grasimile esentiale sau aminoacizii esentiali, putand sa traim si fara carbohidrati. Consumul de carbo devine important atunci cand faci sport intens deoarece risti sa-ti consumi din masa musculara iar atunci cand vrei construire de masa musculara, carbohidratii ajuta foarte mult la transportarea aminoacizilor. Normal, pentru un adult proportia de carbohidrati necesari, zilnic, este de circa 50-55% din alimentatie.

Pentru sfaturi directe apelati la antrenorul salii de la Sky Fitness, sala de aerobic, fitness din Fundeni, Colentina.