Pauza de la sala

Oricui I se poate intampla sa ia pauza de a veni la sala, mai devreme sau mai tarziu. De fiecare data exista o motivatia pentru asta: concediul, sarbatorile, treaba foarte multa la serviciu, oboseala acumulata, etc… Sa sari peste ora de sport cateodata nu trebuie sa constituie un motiv de ingrijorare, nu suntem roboti iar corpul nostru are nevoie cateodata de odihna si refacere. Problema este atunci cand iei pauza mai mult de o saptamana si va voi explica de ce.

Hai sa vedem cat de repede ne iesim din forma.

Ai muncit suficient incat sa te poti considera ca arati fit. Fie ca ai ales pentru a arata asa antrenamentul cardio sau cel de forta, dupa o pauza indelungata tot iti vei iesi din forma. Ca o regula, trebuie stiut ca, cu cat veti fi mai antrenat, cu atat corpul isi va pierde mai greu tonusul si castigurile. Tentatia de a nu face sport este mare deoarece starea noastra naturala este de homeostazie, de liniste a corpului, fara a fi supus anumitor factori externi de stres. Un alt lucru important este ca atunci cand ne apucam de sport, deoarece corpului nostru ii place sa trandaveasca, el isi va aduce aduce aminte de toate micile sau marile probleme pe care le- a avut corpul inainte de efort( gen o intindere, o durere de genunchi..etc) pentru a ne readuce acasa si a nu face nimic, sa nu dam vina pe exercitiul fizic ci sa luptam cu acest mecanism complex – creierul uman.

Mai multe studii arata ca pauza mai mare de 2 saptamani poate reduce mult performanta cardiovasculara si masa musculara, afectand in acelasi timp si rezistenta la insulina. Acum, nu trebuie sa te sperii ca te vei transforma in gras/a cu burta instantaneu mai ales ca se presupune ca ai invatat cat de cat ce si cat sa mananci.

Muschii nostri contin fibre albe(tip II fibre musculare cu contractie rapida ) si rosii( tip I fibre musculare cu contractie lenta ). Primul tip I , rosii contribuie la cresterea performantei in ceea ce priveste rezistenta, iar cel de-al doilea tip este legat de putere si de capacitatea de a efectua antrenamente de intensitate mare sau exercitii de forta. In timpul activitatilor obisnuite, zilnice (mers, vorbit, stat etc.), tipul I de fibre musculare sprijina cel mai mult eforturile tale. Dar pentru activitatile care necesita o viteza mai mare ai nevoie, fara indoiala, de cel de-al doilea tip de fibre musculare. Asadar, cand lipsesti de la sala, tipul I de fibre este in continuare destul de folosit, deci nu este extrem de afectat. Cel de-al doilea tip de fibre musculare sufera insa pierderi destul de mari pentru ca este putin probabil sa le folosesti in mod constant.

Acest fenomen explica si de ce tipul II de fibre se artrofiaza mai repede, diferenta pe care o vei observa pe propria piele, atunci cand te vei intoarce la sala. Asta nu inseamna ca cei care practica sporturi de rezistenta, in special alergat, nu vor resimti oboseala mai repede si vor fi capabili sa parcurga distanta dorita fara probleme, din contra.

Nu toate pauzele sunt rele. In momentul in care corpul iti trimite semnale ca este obosit, este bine sa iei cateva zile de pauza pentru a evita supraantrenamentul. In functie de cat de lunga a fost pauza, cand te intorci la sala de fitness este bine sa nu pornesti de unde ai ramas ci sa o iei progresiv, alegand o varianta mai usoara cu greutati sau la cardio, cu o intensitate mai mica, pana va revenit complet. Din fericire pentru noi muschii au memorie musculara: abilitatea de a efectua miscari intr-o maniera coordonata, obtinuta in urma invatarii, si capacitatea de a produce celule stem musculare (proteinele sintetizate sunt transformate in celule, iar modificarile asupra lor raman ani de zile). Datorita calitatii de a memora miscari si de a coordona si implica muschii de, cei care se intorc la sala dupa o pauza pot redobandi forma fizica de dinainte foarte usor. Revenirea este diferita de la un individ la altul, dar nu ar trebui sa dureze mai mult de cateva saptamani.

Pentru mai multe sfaturi legate de antrenament, pauza, alimentatie, va asteptam la Sky Fitness sala de fitness, aerobic din sector 2, Colentina, Obor, Doamna Ghica, Fundeni, Pipera, Teiul Doamnei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *